Tuesday, March 3, 2009

BYGGING AV VALPEKASSE

Igår startet vi meg byggingen av valpekassen, etter en tur på biltema (finne mye rart der) så var det bare å sette i gang. Rune hadde laget rammen på jobben så den var allerede klar:)


Her er selve kassen rune laget på jobb, det ene rommet skal være tepper og aviser og i det andre rommet skal gulvet være av "netting" ( ikke noe skarpt). Grunnen til at den har to rom er fordi når valpene er blitt ca.tre uker så tar vi bort veggen slik at valpene da kan gå bort på nettingen å tisse der, vi må selvfølgelig lære dem at det er tisseplassen da;) Kasse vil få bein slik at den er litt hevet fra bakken og da kan vi skubbe en plastkurv under slik at tisset renner ned i den, enkelt å rengjøre:) Fant dette tipset på internett en plass og det hadde funket veldig bra for de, men vi får se:)

På Biltema kjøpte isolasjon som vi klistret på bunnen av kassen, dette gjorde vi for at det skal holde på varmen:) Over isolasjonen la jeg to plastikknett så jeg er sikker på at det ikke blir vått i bunnen.

Rune har begynt å male på trelimen:) Vi kjøpte også filt som vi klipte til å festet rundt kantene, dette gjorde vi litt fordi det gjorde kassen finere, men også for at sidene skulle være behageligere og varmere:)

På apoteket kjøpte vi en pakke med "tisseunderlag" som skal absorbere det våte slik at det skal være enklere å holde reint (engangs). Pakken kostet 195kr og inneholdt 30 underlag, noe sier meg at det blir en del slike pakker..:p Over plastikknettene la jeg et lag med avispapir før jeg la tisseunderlaget over det. Jada, her tar jeg ingen sjanser:)


Nå har vi fått på bena til senga, men trappa til lillemor er ikke laget enda. Vi skal også lage en dør der slik at vi kan åpne den når valpene er store nok til å gå inn og ut av kassen selv. Rundt i kassen har vi montert "kosteskaft", ca.4-5cm fra hjørnene og 8cm fra bakken, dette gjorde vi for å forhindre at Lillemor ved et uhell legger seg på valpene og kveler de. Det er også viktig å passe på at det ikke er for trangt der slik at valpene setter seg fast. Når valpene blir så gamle at de klarer å passe på seg selv kan vi skru av stokkene slik at det blir bedre plass:)


Lillemor tester ut den nesten ferdige kassen:) Jeg skal legge ut bilder av den ferdige versjonen når vi er kommet så langt:) Bare kom med tilbakemeldinger:)

No comments:


Litt om meg og Lillemor

Jeg er en 22 år gammel jente som studerer i bergen, her bor jeg sammens med min kjære Rune og "babyen" vår, Lillemor:) Lillemor er en en svart liten mops som vi har vært så heldige å få kjøpe med kennel sundkjerringen her i Bergen:) På denne bloggsiden vil jeg skrive om Lillemor`s utvikling fra valp til voksen og forskjellige hendelser som skjer i hennes liv. Hadde vært kjekt om dere la igjen noen kommentarer:) Kos dere:)

Kennelnavn:

Kennelnavn:
Sundkjerringens Darling Betty Boop

Arkiv